Babetta 228

Nagyon ritka, amikor a kitűzött mérnöki feladat ennyire pontosan és ennyire magas színvonalon valósul meg. Szükség volt egy segédmotoros kerékpárra, amellyel nők is könnyedén tudnak közlekedni a vágbesztercei dombokon, könnyű, olcsó és szinte karbantartásmentes. Kezelése legyen egyszerű, formája csinos. Ez a Babetta. Nagyjából ilyen mopedet kérhették az elvtársak a mérnököktől a 60-as évek végén. A PS- és Jawa-gyárak kezdték meg a sorozatgyártását 1971-ben. Mivel teljesen új konstrukció volt, a Jawa nevet az első, 28-as modellszámú moped esetében nem használták, hanem a külföldön is hangzatos Babetta nevet kapta. Mérnöki szemmel nézve a dolgokat is látszik, hogy mekkorát szólt az 1970-es évek elején. A tervezése egy csoda, a műszaki megoldásai pedig ma sem válnának szégyenére egy sikeres gyártónak sem. A váz nagyon közeli rokonságban van a kerékpárok vázával, szinte csak ott erősítették meg, ahol szükséges, a kerekei alig vaskosabbak, mint egy Toldi bringaé. A kormánycsapágy kerékpár méretű, az első villa rugózik, azonban a 23”-os kerékkel enélkül is nagyon szépen gurulna; nem találja meg az összes apró gödröt. Hátul nincs semmilyen rugózása, a komfortot a nagy és széles rugós nyereg biztosítja.

A merev váz és rugózatlan hátsó traktus miatt a motor nagyon jól irányítható, a nagy kerekek miatt az egyenesfutása is példás. Amelyik nő tud kerékpározni, ezzel a kis segédmotoros kerékpárral is pontosan olyan könnyedén elkerekezik. A nyeregcső között kialakított kis trepnin akár szatyrot is vihettünk, vagy a lábunkat tehettük oda, elrejtve így a kerék által felcsapott mocsoktól. A kis átlépőmagasság miatt a hölgyek nőiesen tudnak felszállni, szoknyájukat pedig a hátsó keréknél damilhuzalok védik. A sárvédőket fém pálcák tartják, ezek kialakítása, rögzítése műszaki igényességről árulkodik. Kezelőszervei egyszerűek, csak a lámpakapcsoló került érthetetlen módon a lámpa alá, nehezen elérhető helyre. Talán már akkor arra gondoltak, hogy jobb, ha állandóan bekapcsolt világítással megyünk. Akárhová nézünk, minden részlet alapos tervezésre utal. A tanksapka könnyen levehető, körülötte gyárilag filc van, hogy a kicsepegő tüzelőanyagot elnyelje. Alatta található a kimélyített tálca, így a filc valóban felfogja a benzint. Benzintankja 3 literes, ezzel közel 200 kilométert lenyomhatunk, tekintetbe véve a motor jellegét, ez van, akinek egy hónap. Ha esetleg mégis kifogyna, szerszámok nélkül átkapcsolhatjuk kerékpár üzemmódra, akkor lassan, de biztosan hazatekerhetünk. Átgondolt, praktikus. A végére hagytam a moped ékkövét, a motorblokkot. A kialakítása miatt az átlépőmagasságot nem növeli feleslegesen, fekvő hengere miatt a súlypont is alacsonyra került. Tokozása miatt akármilyen bénán téblábolunk a motor mellett, nem fogjuk megégetni magunkat, nem fogja összekenni a ruhánkat. A felépítése pofonegyszerű, a kéttengelyes blokk csak egy röpsúlyos kuplunggal viszi át a forgattyús mechanika erejét a hátsó kerékre, a kuplung szlipje adja induláskor a segítséget. Benzintankja 3 literes, ezzel közel 200 kilométert lenyomhatunk, tekintetbe véve a motor jellegét, ez van, akinek egy hónap. Ha esetleg mégis kifogyna, szerszámok nélkül átkapcsolhatjuk kerékpár üzemmódra, akkor lassan, de biztosan hazatekerhetünk. Átgondolt, praktikus. A végére hagytam a moped ékkövét, a motorblokkot. A kialakítása miatt az átlépőmagasságot nem növeli feleslegesen, fekvő hengere miatt a súlypont is alacsonyra került. Tokozása miatt akármilyen bénán téblábolunk a motor mellett, nem fogjuk megégetni magunkat, nem fogja összekenni a ruhánkat. A felépítése pofonegyszerű, a kéttengelyes blokk csak egy röpsúlyos kuplunggal viszi át a forgattyús mechanika erejét a hátsó kerékre, a kuplung szlipje adja induláskor a segítséget. Az egyszerű kézi dekompresszor miatt könnyű beindítani, amiben a világon először alkalmazott megszakító nélküli tranzisztoros gyújtás is komoly szerepet játszik. Nem tévedés! Ezt a megszakító nélküli mágnes gyújtást 1970 előtt semmilyen kétkerekű motorban vagy mopedben nem alkalmazták, de autókban is ritka vendég volt. A kor híres Puch, Solex és Motobecane mopedjei álmodni sem mertek egy ilyen korszerű, nagy szikraintenzitást biztosító és megbízható gyújtásról. Az 1982-ben készített Puch Maxi mopeden még megszakítós kondenzátoros gyújtás volt! Már viszonlyag kis főtengelyfordulatnál erős a szikra, amely biztosítéka a könnyű indíthatóságnak. A dekompresszort behúzva könnyen felpörgettük a motort, a röpsúlyos kuplung összezárt és a dekót kiengedve a Babetta beröffent. Mindig. Gondoljunk csak bele, hogy mennyi megy még ma is, kis kosárral a csomagtartóján, kötelességtudóan. Némelyiknek, még soha nem volt megbontva a blokkja. A maximális fordulaton 4500-at forgó motor kétütemű mércével mérve kis fordulatú, ami biztosítéka a hosszú, hibátlan működésnek.

Egy videó a 228-as Babettáról.