Motorkerékpár típusok, motorfajták – felhasználói szemmel

Azok akik már eldöntötték, hogy motorozni szeretnének és túl vannak a vezetői engedély megszerzésén, azzal szembesülnek, hogy motorkerékpár típusok tucatjai szaladgálnak az utakon. A hozzánk illő motor megtalálásához próbálok segítséget nyújtani ezen cikk megírásával kizárólag a felhasználó szemszögéből.

A probléma összetett, de minél több kérdésre tudunk választ adni, annál jobban le tudjuk szűkíteni a leendő motor fajtáját. Szempont lehet a pénzügyi keret – amiből le kell vonni a ruházat, átírás, biztosítás, stb költségeit – (erről egy későbbi cikkben még lesz szó). El kell dönteni, hogy hol, milyen célra szeretnénk használni, utassal vagy egyedül, munkába járásra, túrázásra, esetleg versenypályára is mennénk vele? Milyenek a testi adottságaink? Hosszabb időszakra vesszük vagy “csak” tanulásra, rutinszerzésre szeretnénk használni?

A motorkerékpár típusokat alapvetően 2 fő csoportba tudjuk besorolni. Az egyik csoport a közúti motorok, a másik pedig a terep vagy off-road motorok csoportja.

Motorkerékpár típusokOff-Road vagy Terep motorok

Ide tartoznak a tisztán terepre szánt ún cross motorok. Aki szereti terepen rúgatni-csapatni annak a legjobb választás egy cross motor lesz. Jellemzőjük az alacsony súly, magas ülésmagasság, hosszú rúgóutak, hossszú ülés, széles kormány, nagy kerekek, strapabíróság.

Fő hátrányuk az, hogy közúti használatra szinte alkalmatlanok – féklámpa, világítás hiánya, a gumi mintázata – illetve hivatalosan nem is lehet velük ott közlekedni. Vannak persze rendszámmal ellátott, műszaki vizsgával rendelkező változatok, de egy cross motor mégis csak terepre való. Opció lehet még egy ilyen járgányhoz beszerezni egy ún supermoto kerékszettet, amivel már közúton is tökéletesen használható motort kapunk.

Motorkerékpár típusok: közúti motorok

Ennek a csoportnak több főága és rengeteg mellékága van, melynek minden tagját nem szeretném megemlíteni. Itt most csak a főbb osztályokat fogjuk górcső alá venni. Az egyik ilyen lesz az endurók, robogók/mopedek, chopperek/cruiserek, túramotorok, naked vagy csupasz motorok és a sportmotorok.

Közúti motorkerékpár típusok: endurók, túraendurók

Ebbe a csoportba tartoznak az endurók, túra-endurók, melyek olyan közútra szánt motorok melyekkel lemerészkedhetünk egy kis terepezésre is. Nehéz róluk általánosságban beszélni, mert palettájuk széles és némelyik modell annyira eltávolodott a terep használattól, hogy inkább túrázni, mint off-road használatra való. A magyar utak állapotát elnézve egyre inkább jó választásnak tűnik. Jellemzőik a magas-széles kormány, hosszú rugóút, nagyobb kerekek, magas hasmagasság, kényelmes üléspozíció. Jól használható közúton, elboldogul terepen, szóval igaz Jolly Joker.

Közúti motorkerékpár típusok: robogók

A robogók létjogosultságát nem lehet megkérdőjelezni. A városi közlekedés egyik legjobb alternatívája. Ha autóról váltunk robogóra az teljesem más dimenziót jelent a közlekedésben. A dugóban araszolást el lehet felejtetni, nem lesz gond a parkolás, – ahogy a többi motorral sem – a menetidő jócskán lerövidül. Az is igaz, hogy az időjárásnak is jobban ki vagyunk téve, de hát valamit-valamiért. A robogó kedvelt jármű a fiatalok körében, nagyobb köbcentis változataival bátran elindulhatunk hosszabb útra, akár két személlyel is. A második világháborús robogókat még az általános nyersanyag hiány és az olcsó közlekedési eszközök utáni vágy hívta életre. A mai robogók ezzel szemben már műszaki és design szempontból is a csúcskategóriát képviselik. Ezek a járművek mostanra egyfajta városi szimbólummá váltak. Ide soroljuk egyébként a babettákat is, aminek a fílingjéhez nincs fogható.

Közúti motorkerékpár típusok: chopperek, cruiserek

Ezeket a motorokat alacsonyan elhelyezkedő széles, puha ülés, magas, széles kormány és nyomatékos V2-es blokk jellemez. A chopperezés egy életérzés, nincs rohanás, csak nyugalom. Azoknak való akik kényelmesen, szolid tempóban szeretnek utazni. A V2-es erőforrással mindent nyomatékból oldunk meg, nem kell szétforgatni. Hogy éppen hanyadik sebességi fokozatban hagytuk, az szinte lényegtelen, mert tol mindenhonnan. Szélvédelem alap esetben alig van, a menetszél a mellkasunkat, vagy hónaljunkat cirógatja. Na és? Easy Rider öcsém!

Közúti motorkerékpár típusok: nagy túramotorok

Ezek a motorok a nagyobb távolságok kényelmes és akár gyors megtételére alkalmasak. Ha szempont a komfortos ülés pozíció, az utas kényelme, ha csomagokkal megrakva sem lendületből szeretnénk előzni, akkor egy ilyen gép tökéletes választás lehet. Jellemzőjük a jó szélvédelem, teljes burkolat, nagy dobozok a csomagoknak, a viszonylag nagy hatótávolság, nagy köbcentis motorok. Hátrányuk leginkább a nagy súly, ami menet közben nem érezhető, de ha  például álló helyzetben el kezd dőlni, akkor azt megfogni nem egyszerű feladat.

Motorkerékpár típusok: Idom nélküli (naked) és félidomos motorok

Ezek a típusú motorok jelentik a másik Jolly Jokert a kínálatból. Ha innen választasz magadnak “társat,” akkor szinte lehetetlen lesz mellélőnöd. Ha csak egyedül mennél néhány kört, mert éppen megnézted a Mad Max egyik részét és előbújt belőled a streetfighter, akkor jó helyen jársz, mert ránézésre legalábbis úgy fogsz kinézni. Ha esetleg elmennél egy hegyi túrára két személlyel, akkor csak tegyél fel két dobozt oldalra és lehet indulni. Az üléspozíció kényelmes, természetes, a gép könnyen manőverezhető. A nagyobb köbcentis változatok nagyon dinamikusak, köszönhetően annak, hogy a legtöbb gyártó a sportmotorjai erőforrását teszi ezekbe a gépekbe kissé butított formában. Ideális választás kezdő motornak az ilyen felépítésű motorkerékpár. Alap esetben szélvédelemről itt sem sokat lehet beszélni, de a helyzet javítható egy utólagosan felszerelt plexivel.

Motorkerékpár típusok: Idom nélküli (naked) és félidomos motorok

Ezek a típusú motorok jelentik a másik Jolly Jokert a kínálatból. Ha innen választasz magadnak “társat,” akkor szinte lehetetlen lesz mellélőnöd. Ha csak egyedül mennél néhány kört, mert éppen megnézted a Mad Max egyik részét és előbújt belőled a streetfighter, akkor jó helyen jársz, mert ránézésre legalábbis úgy fogsz kinézni. Ha esetleg elmennél egy hegyi túrára két személlyel, akkor csak tegyél fel két dobozt oldalra és lehet indulni. Az üléspozíció kényelmes, természetes, a gép könnyen manőverezhető. A nagyobb köbcentis változatok nagyon dinamikusak, köszönhetően annak, hogy a legtöbb gyártó a sportmotorjai erőforrását teszi ezekbe a gépekbe kissé butított formában. Ideális választás kezdő motornak az ilyen felépítésű motorkerékpár. Alap esetben szélvédelemről itt sem sokat lehet beszélni, de a helyzet javítható egy utólagosan felszerelt plexivel.